[ Pobierz całość w formacie PDF ]

nokształcącego i technikum. Podobnie zadeklarowało ponad 1/5 uczniów szkół zawodowych
(liceum i szkoły zasadniczej). Spotkania ze znajomymi, przyjaciółmi jako forma spędzania wol-
nego czasu są wybierane przez ok. 1/5 1/4 badanej młodzieży. Są tu jednak dwa wyjątki. Naj-
chętniej w takim towarzystwie spędzają czas uczniowie liceów profilowanych (34%). Najrza-
dziej  uczęszczający do zasadniczych szkół zawodowych (9%) Na zabawę częściej od innych
skłonni byli przeznaczyć swój czas wolny uczniowie liceów zawodowych, ogólnokształcących
oraz techników. Co ciekawe, zabawę jako ulubiony sposób spędzania tego czasu najrzadziej
wskazywali uczniowie gimnazjów i zasadniczych szkół zawodowych. W wycieczkach i podró-
żach najczęściej chcieliby uczestniczyć uczniowie liceum zawodowego (10%) i ogólnokształcą-
cego (13%). Komputer, Internet i gry komputerowe jako interesująca forma spędzania wolne-
go były najczęściej wskazywane przez gimnazjalistów (10%) i  w niewiele mniejszym stopniu
 przez młodzież z liceów ogólnokształcących (7%). Warto zauważyć, że gry komputerowe i In-
ternet jako  opcje nie zostały w ogóle wzięte pod uwagę przez uczniów liceów profilowanych
i zawodowych uczestniczących w naszym badaniu. Również gra w piłkę nożną jest zajęciem
częściej wskazywanym przez gimnazjalistów (11%). W mniejszym stopniu tą formą spędza-
nia wolnego czasu zainteresowani są uczniowie pozostałych typów szkół  prawdopodobnie
mamy tu do czynienia z cezurą wiekową  po prostu w pewnym wieku gra w piłkę przestaje
być tematem do rozmów i  chwalenia się na zewnątrz. Być może wyjątkowo dużemu zmęcze-
niu młodych ludzi uczęszczających do liceów zawodowych i ogólnokształcących można przy-
pisać preferowanie biernych form spędzania wolnego czasu. Częściej niż inni badani chcieliby
oni spać i odpoczywać (9 10% wskazań). Muzyki posłuchaliby przede wszystkim młodzi ludzie
z liceum profilowanego, w mniejszym stopniu także młodzież z pozostałych typów szkół (poza
uczniami techników)58. Czytanie książek w wolnym czasie jest zdecydowanie mniej popularne.
Zostało ono wskazane jedynie przez niewielki odsetek uczniów liceów ogólnokształcących
i zawodowych oraz gimnazjalistów (ok. 5%).
Tab. 63. Co byś najbardziej chciał(a) robić, gdybyś miał(a) dużo wolnego czasu?
G LO LZ LP T ZSZ Ogółem
Uprawiać sporty 30 31 19 25 34 22 30
Spotykać się z przyjaciółmi 23 22 24 34 20 9 22
Uczyć się czegoś, rozwijać zainteresowania 11 19 19 13 13 9 14
Bawić się 7 13 14 9 12 6 9
Wycieczki, podróże 7 13 10 6 9 8 9
Komputer, Internet, gry 10 7 - - 4 2 7
Grać w piłkę nożną 11 2 - 3 6 5 7
Spać, odpoczywać biernie 6 9 10 3 8 7 7
Słuchać muzyki 5 5 5 9 1 5 5
Czytać książki 5 6 5 - - - 4
58
Przypomnijmy, że nie oznacza to bynajmniej, że rzeczywiście tylko 5% młodzieży słucha muzyki  więk-
szość traktuje muzykę jako stały element towarzyszący życiu, a kategoria  słuchanie muzyki zapowiada
zwykle jakąś niecodzienną, odświętną formę odbioru (np. słuchanie muzyki symfonicznej).
89
Jak byś mógł(mogła) wziąć udział w zajęciach poza szkołą, to
czego chciał(a)byś się nauczyć lub dowiedzieć?
wagę uczniów bardziej ukierunkowywało pytanie dotyczące konkretnych zajęć, w któ-
Urych chcieliby uczestniczyć w czasie wolnym. (Specjalnie zaznaczyliśmy, że chodzi o zaję-
cia bezpłatne, aby nie blokować uczniowskiej wyobrazni).
Wykres 24
27
dodatkowe zajęcia z
30
23
przedmiotów szkolnych
25
nauka języków obcych
17
20
15 8
zajęcia sportowe
10
5
wiedza o rynku pracy
Młodzież zapytana o to, w jakich bezpłatnych zajęciach poza szkołą chciałaby wziąć udział,
odpowiedziała w sposób pokazany na wykresie 24: 17% dodatkowe zajęcia z zakresu przed-
miotów szkolnych, 27%  naukę języków obcych, 23%  zajęcia sportowe, tylko 8% chce do-
wiedzieć się czegoś praktycznego o rynku pracy.
Natomiast 39% młodych ludzi wskazało kategorię inne (pojawiły się m.in. takie zajęcia,
jak  nauka tańca  9%,  gra na instrumentach  7%,  zajęcia plastyczne i teatralne po 3%),
a 18% nie udzieliło odpowiedzi w ogóle.
Rozkład odpowiedzi badanej młodzieży wg typów szkół prezentuje tabela 64.
Tab. 64. Udział w bezpłatnych zajęciach organizowanych poza szkołą.
G LO LZ LP T ZSZ Ogółem
Języki obce 26 30 43 31 30 10 27
Zajęcia sportowe 22 26 14 22 28 16 23
Przedmioty szkolne 18 18 14 25 12 11 17
Jak zdobyć pracę 6 14 - 9 8 9 8
W prawie wszystkich typach szkół ponad 1/3 badanej młodzieży chciałaby uczestniczyć
w bezpłatnych zajęciach, doskonalących znajomość języków obcych, jedynie w zasadniczych
szkołach zawodowych odsetek ten wynosi 10%. Zajęciami sportowymi zainteresowanych jest
ok. 1/4 uczniów czterech typów szkół  w liceum zawodowym i zasadniczych szkołach zawo-
dowych odsetek ten jest niższy. Chęć poszerzenia wiedzy z zakresu przedmiotów szkolnych
podczas dodatkowych bezpłatnych zajęć zadeklarowała 1/4 młodzieży z liceów profilowanych.
Podobnych odpowiedzi udzieliła blisko 1/5 uczniów gimnazjów i liceów ogólnokształcących.
90
Grupą najbardziej zainteresowanych uczestnictwem w zajęciach instruujących jak radzić
sobie na rynku pracy okazali się młodzi ludzie z liceów ogólnokształcących (14% wskazań).
Udziału w tego rodzaju zajęciach nie biorą pod uwagę uczniowie liceum zawodowego. Trud-
ności ze wskazaniem konkretnych bezpłatnych zajęć miała 1/3 uczniów zasadniczych szkół za-
wodowych, a najbardziej zorientowaną grupą w określaniu swoich potrzeb okazali się młodzi
ludzie z liceów profilowanych (tylko 3% braku danych).
Aneks danych jakościowych o potrzebach młodzieży w czasie
wolnym
oniżej przedstawiamy uzyskane w badaniach dane w podziale wg powiatów. Przypomnij-
Pmy jeszcze raz, że ich prezentacja ma pomóc w analizie zjawisk na terenie konkretnego
powiatu, natomiast nie może służyć do porównań i tworzenia jakichkolwiek wiarygodnych
rankingów.
Tab. 65. Co młodzież najbardziej chciałaby robić, gdyby miała dużo wolnego czasu?
Powiat Rozrywka Uprawiać sport i turystykę Robić coś godnego
z zainteresowaniami
Dorośli Młodzież Dorośli Młodzież Dorośli Młodzież
gołdapski 47 46 32 39 37 14
hajnowski 58 44 58 59 21 27
kamieński 38 38 48 39 57 17
kępiński 70 43 55 41 45 11
krośnieński 68 55 47 49 16 7
lubiński 58 40 38 54 17 13
nyski 58 32 46 44 33 15
m. Poznań 52 33 57 49 24 18
tatrzański 72 32 89 47 44 10
tucholski 68 26 42 43 63 9
m. Warszawa 58 30 42 42 29 15 [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • szopcia.htw.pl