[ Pobierz całość w formacie PDF ]

7) ustawy z 1996 r. o zawodzie lekarza,
8) ustawy z 1997 r. o przeciwdziałaniu narkomanii,
9) ustawy z 2001 r. o chorobach zakaznych i zakażeniach,
10) ustawy z 2001 r.  Prawo farmaceutyczne,
11) ustawie z 2001 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym.
Do najważniejszych zadań samorządu województwa realizowanych przez jego organy, skła-
dajÄ…cych siÄ™ na prowadzenie polityki zdrowotnej, zalicza siÄ™:
1) tworzenie, prowadzenie, przekształcenie i likwidację z.o.z., w tym zakładów psychia-
trycznych,
2) ustalenie listy z.o.z. uprawnionych do prowadzenia staży podyplomowych oraz indywidu-
alnych praktyk lekarskich,
3) promocja zdrowego stylu życia, rozwijanie i wspieranie działalności informacyjnej i kul-
turalnej, mającej na celu ukazywanie szkodliwości narkomanii,
4) tworzenie i prowadzenie placówek prowadzących działalność zapobiegawczą w środowi-
skach zagrożonych uzależnieniem,
5) tworzenie i prowadzenie wojewódzkiego ośrodka medycyny pracy,
6) realizowanie wojewódzkiego programu profilaktyki antyalkoholowej, w tym prowadzenie
całodobowych zakładów lecznictwa odwykowego oraz wojewódzkiego ośrodka terapii uza-
leżnienia i współuzależnienia,
7) określanie zasad ustalania wysokości opłat za pobyt w sanatoriach uzdrowiskowych znaj-
dujących się na terenie województwa.
Formy, w jakich samorząd województwa wykonuje zadania w przedmiotowym zakresie,
należy zaliczyć do działań organizatorskich, a także stanowienia aktów prawa miejscowego.
Samorząd województwa wykonuje zadania dotyczące prowadzenia bezpośredniej opieki zdro-
wotnej przy pomocy samodzielnych publicznych z.o.z (przychodnie, poradnie, szpitale), nato-
miast poprzez radę regionalnej kasy chorych, kasa chorych sprawuje nadzór nad finansowa-
niem kontraktowanych usług w podległych jej jednostkach służby zdrowia. Nadzór ten obejmu-
je również inne placówki medyczne, świadczące usługi zakontraktowane na rzecz regionalnej
192 SAMORZ¥D TERYTORIALNY NR 1-2
kasy chorych. Do najważniejszych kompetencji rady kasy chorych, wybieranej przez sejmik
województwa, należy:
 uchwalanie planu finansowego oraz przyjmowanie i zatwierdzanie rocznych oraz kwartal-
nych sprawozdań finansowych,
 rozpatrywanie okresowych sprawozdań z działalności zarządu kasy chorych,
 podejmowanie uchwał dotyczących majątku kasy chorych, inwestycji przekraczających upo-
ważnienia statutowe dla zarządu oraz nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości,
 rozpatrywanie skarg i wniosków ubezpieczonych.
ZarzÄ…d kasy chorych, wybierany przez radÄ™ kasy chorych, prowadzi negocjacje w sprawie
kontraktowania usług medycznych, zawierania umów, kontroluje ich wykonanie oraz może
wypowiedzieć zawarte kontrakty.
10.2.2. Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego
Kompetencje samorządu województwa w tym zakresie wynikają z aktów prawnych wska-
zanych w pkt. 8.3.2. oraz 9.3.2., a także z następujących ustaw:
1) ustawy z 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach,
2) ustawy z 1987 r. o kinematografii.
Do najważniejszych zadań samorządu województwa realizowanych przez jego organy, skła-
dających się na prowadzenie polityki kulturalnej, sprawowanie mecenatu nad działalnością kul-
turalną oraz zapewnianie ochrony dóbr kultury, należy:
1) prowadzenie regionalnych (wojewódzkich) instytucji kultury, w tym oper, teatrów, filhar-
monii, muzeów i bibliotek publicznych, a także samorządowych instytucji filmowych i ki-
nematograficznych,
2) gromadzenie akt samorządowych jednostek organizacyjnych w składnicach akt i prowadze-
nie archiwów zakładowych,
3) ustanawianie i przyznawanie nagród za osiągnięcia w dziedzinie kultury.
Wykonywanie zadań odbywa się w postaci działań organizatorskich i zarządzających, bowiem
samorząd województwa jest organem założycielskim powyżej wskazanych instytucji, mających
postać samorządowych instytucji kultury albo samorządowych jednostek budżetowych.
10.2.3. Ochrona środowiska
Kompetencje samorządu województwa w tym zakresie wynikają z aktów prawnych wska-
zanych w pkt. 8.2.13. oraz 9.2.5., a także z następujących ustaw:
1) ustawy z 1963 r. o substancjach trujÄ…cych,
2) ustawy z 1991 r. o ochronie przyrody,
3) ustawy z 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych,
4) ustawy z 1997 r. o ochronie zwierzÄ…t,
5) ustawy z 2000 r. o dostępie do informacji o środowisku i jego ochronie oraz oceny od-
działywania na środowisko,
6) ustawy z 2001 r. o opakowaniach i odpadach opakowaniowych,
Podstawy prawne funkcjonowania terytorialnej administracji publicznej w RP 193
7) ustawy z 2001 r. o przeznaczaniu gruntów rolnych do zalesiania,
8) ustawy z 2001 r. o odpadach.
Do najważniejszych kompetencji samorządu województwa w zakresie ochrony środowi-
ska należy zaliczyć:
1) prowadzenie działań związanych z ochroną środowiska przez rozmieszczenie środków pro-
dukcji w sposób jak najmniej dla niego szkodliwy, zapewnienie w przygotowanej lub pro-
wadzonej działalności gospodarczej wymaganej ochrony elementów przyrodniczych oraz
przywracanie ich do właściwego stanu, jeżeli w jej wyniku utraciły swoją wartość użytko-
wą, dbałości o walory krajobrazowe środowiska, stosowanie w działalności gospodarczej
technologii i rozwiązań technicznych stwarzających jak najmniejsze zagrożenie lub uciąż-
liwości dla środowiska, instalowanie aparatury kontrolno-pomiarowej oraz prowadzenie
niezbędnych pomiarów, wykorzystanie gospodarcze odpadów i ścieków, ich skuteczne
unieszkodliwienie lub likwidacjÄ™,
2) opracowywanie wojewódzkiego programu ochrony środowiska, zapewniającego niezbęd-
ne warunki do realizacji zasady zrównoważonego rozwoju oraz przestrzegania przepisów
o ochronie środowiska,
3) przyjmowanie opłat za użytkowanie środowiska, określanie wysokości opłat podwyższonych
w razie niedopełnienia przez użytkownika obowiązku ich uiszczenia, przechowywanie wyka-
zów zawierających dane dotyczące zanieczyszczeń w publicznie dostępnym rejestrze,
4) uchwalanie rocznych planów przychodów i rozchodów, będących podstawą gospodarki
finansowej wojewódzkich funduszy ochrony środowiska, oraz składanie corocznej infor- [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • szopcia.htw.pl