[ Pobierz całość w formacie PDF ]

raczej ekstrawaganckiego i niekonwencjonalnego.
Wśród Czwórek znalezć można wielu pisarzy, malarzy, znanych osobistości świata
mody i innych członków społeczności twórczej. Ustanawiają nowe kanony, często utożsa-
miając swe tworzenie z cierpieniem. Nagrody Japonii i Anglii przybierają wyrazne cechy
osobowości czwartej; charakteryzuje je silna tradycja literacka, dramaturgiczna, ary-
stokracja znająca lepsze czasy, troska o wytworność i elegancję, a także przeświadczenie o
tym, że są niezrozumiane i niedoceniane. Oba te kraje są wyspami, oddzielonymi od stałego
lądu, całkowicie odciętymi.
Pułapką dla Czwórek jest autentyczność. Podczas gdy rozmyślają one zawzięcie
poszukując  prawdziwego" znaczenia życia, życie przepływa obok nich. Patrzą z góry na
 zwykłych" ludzi, ale jednocześnie im zazdroszczą; chciałyby, ale się boją.
Trudno jest Czwórkom pozbyć się swej melancholii i depresji. Dzięki swym smętnym
nastrojom czują się inne i czerpią z nich natchnienie dla swej twórczości. Są więzniami swej
głowy do tego stopnia, że często tracą kontakt z ciałem i doświadczają zaburzeń fizycznych
lub umysłowych. Ich zagubienie często wynika z wielkiej ilości myślowych scenariuszy,
zarówno przeszłości jak i przyszłości. W przypadku silnego napięcia Czwórki mogą
zaniechać prób ratowania się, łudząc się rozpaczliwie nadzieją na przybycie wybawiciela.
Mogą wykazywać skłonności samobójcze.
W medytacji wglądu nie mogą zazwyczaj poradzić sobie z nieprzerwanym
myśleniem. Niektóre z nich nigdy nie przeżyły jednej chwili bez myślenia i dlatego nie
mają kontaktu z emocjami i ciałem. Nie odczuwają swych emocji ani doznań fizycznych,
lecz przepuszczają je przez myślowy filtr. Często czują się zagubione i niezdecydowane, nie
wiedząc w którą stronę się obrócić.
Dla Czwórek, które uparcie trzymają się nieustannej introspekcji, nie ma możliwości
ratunku. Rzeczywistość nie istnieje w ich głowach, lecz w trwającej chwili, w zwyczajności
życia, której tak bardzo starają się unikać. Dobrze byłoby dla nich, gdyby zamiast myśleć
zaczęły działać.
Sukces osiągnięty dzięki własnemu działaniu w  realnym świecie" może okazać się
dla nich najlepszym pokrzepieniem. Ruch i ćwiczenie fizyczne zazwyczaj również dobrze
im służą, choć na początku mogą wydawać się trudne.
Sławne Czwórki to m.in.: Alan Watts, Joni Mitchell, John Keats, Ingmar Bergman,
Meryl Streep i Percy B. Shelley.
OSOBOWOZ # 5: OBSERWATOR
Złudną perspektywą na życie osobowości piątej jest perspektywa obserwacji.
Piątkom wydaje się, że obserwując życie mogą poznać kierujące nim mechanizmy, a dzięki
temu kontrolować je i zachować wobec życia dystans. Ich obserwacje są z natury szeroko
zakrojone i raczej wnikliwe, ale zajmowane przez nich stanowisko widza oddziela ich od
ludzi i całego życia. Wiedza na temat życia to nie życie.
Obserwatorzy świetnie nadają się na decydentów i intelektualistów. Ich umiejętność
odcięcia się od otoczenia pozwala im patrzeć na ludzi i towarzyszące im sytuacje w sposób
zrównoważony i obiektywny. Chcieliby wiedzieć wszystko, gromadzą więc każdą
informację, każdy ułamek wiedzy i magazynują w teczkach z wycinkami prasowymi,
segregatorach, biblioteczkach i komputerach. Pragną być choć trochę obeznani niemal w
każdej tematyce.
Dążenie do wszechwiedzy, choć to cel słuszny i godny podziwu, nie jest życiem.
Jedynie dotyczy życia. Obserwatorzy wykorzystują swą wiedzę, abnegację i zamknięcie w
sobie jako środki obronne przed wciągnięciem w wir życia. Nie wierzą, że życie może
zaspokoić ich potrzeby, więc wydaje im się, że muszą zadbać o nie sami. Zabarykadowują się
w swych wieżach z kości słoniowej. Im większe wykazują zdolności w dziedzinie
samoobrony, tym bardziej się izolują od otoczenia i tym trudniej przychodzi im zwrócenie się
do innych ludzi o pomoc czy nawet nawiązanie z nimi jakiegokolwiek kontaktu.
Kiedy forteca zostaje zdobyta lub wiedza zakwestionowana, traktują to zazwyczaj
jako najazd na swe terytorium i czują się osaczeni. Wpadają w  psychiczną panikę", będącą
rodzajem klaustrofobii. Większość Obserwatorów potrzebuje w życiu dużo przestrzeni i
czasu dla siebie. Spotkania towarzyskie jak i krótkie pogawędki uważają za stratę cennego
czasu, który można by przeznaczyć na gromadzenie dóbr intelektualnych lub innych. Nie
znoszą żadnej formy zaangażowania czy zniewolenia przez innych.
Piątki na ogół lubią Vipassanę, ponieważ polega na obserwowaniu. Pułapką może się
dla nich okazać skłonność do spędzania większości czasu na samotnych obserwacjach i zbyt
małe zainteresowanie włączeniem się do życia i kontaktami z ludzmi.
Powinny porzucić swe fortyfikacje i, zamiast chować się przed życiem, wyruszyć
mu na spotkanie. Muszą wypróbować swe szczegółowo opracowane strategie bezpośrednio
na polu walki, jakim jest życie; muszą ćwiczyć swą siłę zamiast tylko teoretyzować; muszą
zaufać odruchom płynącym z wnętrza.
Do słynnych Obserwatorów należą: Albert Einstein, Franz Kafka, Albert Camus, [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • szopcia.htw.pl